Att uppmärksamma - eller inte?!

Var och handlade med några av barnen i stadens billighetsshoppingcenter. När vi var färdiga och gick mot bilen hörde jag bakom mig dottern hosta till riktigt rejält flera gånger, det som sjukvården kanske kallar "våt"  hosta eller slemhosta (bli inte äckelmagad - det hjälper inte, man vänjer sig med åren). När jag inte gav någon tydlig respons (dvs i form av bekymrad blick eller föräldrasuck) kom så frågan från dottern om jag inte hörde att hon hostade, och det rejält dessutom. Jovisst hade jag hört, men just den här gången hade jag aktat mig för att reagera, eftersom jag vet att hon ofta blir irriterad när hon ser att vi är bekymrade över hennes hosta. Hur man än gör blir det inte alltid rätt! Balansgång på slak lina - som förälder är det inte alltid lätt att veta hur man ska göra. Eller lite enklare - det kanske helt enkelt är så att i vissa situationer blir det fel hur man än gör?
Det kan också vara så att när vi blir bekymrade kan hon bli irriterad på oss som överbeskyddar. När vi inte visar att vi reagerar så har hon inte vår reaktion att agera mot, då står hon där med sin hosta. Och vem ska hon bli arg på då - sin egen hosta? Sjukvård som just nu inte lyssnar eller det så kallade ödet?

Ordet hosta kan ha olika innebörd...

Kommentarer
Postat av: Tigerlilja

Definitionen på förälder: någon som alltid gör fel.

2008-08-02 @ 19:23:37
URL: http://tigerliljan.wordpress.com
Postat av: Trollmamman

Jo, jag vet. Säger det ofta själv till barnen. Det var bara intressant att höra hennes reaktion, när jag faktiskt för en gångs skull lyckades klara att inte reagera, ens med en blick eller suck, vilket ju tydligen är det vanliga. Var på besök i Stockholm i våras med dotter och god vän. När hon hostade en hel del under vår shoppingtur i Gamla stan, bytte jag och väninnan en och annan blick, oftast omedvetet. Väninnan är också mamma till ett barn med "hostande sjukdom", så även hon reagerade väl med automatik, hosta innebär infektion på gång, dvs föräldravaksamheten ökar markant, fara!! Stackars dotter som frenetiskt försökte dölja sin försämring, och emellan kommenterade om att alla har väl rätt vara förkylda, eller?? Och så är det TVÅ mammor som reagerar istället för normalt EN. Det finna uppenbarligen mycket inbyggt i föräldrarollen.

2008-08-02 @ 20:29:00
URL: http://nennetroll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0