Vatten

Jag hade tappat bort havet. Glömt dess helande, livgivande, rogivande kraft. Men en sån tur, det fanns kvar. Låg där det alltid har legat, långt före oss människor.



Bara väntade på att jag skulle komma tillbaka och njuta av dess styrka och fulländning.

Jag har nog alltid dragits till vatten. Född som jag är i närheten av Fyrisån. Och till Fyrisån har jag återvänt gång på gång genom livet...




Med rötter vid en liten å i Västerdalarna, Snöån.




Ett antal år tillbringade jag med utsikt över Kalvsjöns norra ände.




De senaste åren har havet i väster varit det vatten som dragit mig till sig. Med sin obändiga styrka, men också rogivande vila. Havet är så komplett. Annat vatten kan man tämja, styra. Men havet, det behåller alltid en del av övertaget som den naturkraft det är. Måtte jag aldrig tappa bort havet igen!


Medicin

Dags för höstens första antibiotikakur.



Denna "lilla" tablett (typ 10x20 mm) sväljer dotter 3 gånger per dygn (förutom hennes vanliga medicinintag). Jag är imponerad av hennes teknik. Delar av familjen borde vara fullständigt golvade av beundran med tanke på hur mycket de stönar över minsta lilla brustablett.
Nu hoppas vi bara att omgångens små bakterier flyr sin kos, åtminstone borde de bli lite rädda av storleken på motelden.


Kvinnliga behov

Tigerlilja funderar runt de kisseflaskor som erbjuds män inom vården, när man inte hinner in på toaletten, eller har svårt att ta sig dit. Men hur gör kvinnor?
Jo, det kan jag berätta - de är inte alls bortglömda i sammanhanget. För oss kvinnor finns det åtminstone två olika "kisseflaskor" - båda formgivna av kvinnor (vad annars?).

Änglapottan, som också saluförs under benämningen Femia. Kan användas av den som är sängliggande.

 

Och så till Pipinette. För att kunna använda den behöver man kunna stå upp.



Pipinette har dessutom ansetts så funktionell och vacker att den bl a fått pris som typ utmärkt svensk form. Jag har sett att den sålts i fina butiker på fina gator och torg i typ Stockholm, så det är inte fy skam.

Så visst finns alternativ till kisseflaskor till kvinnor, men jag ska också i ärlighetens namn erkänna att jag inte så ofta mött dem i sjukvårdssammanhang. Det kanske är så att de måste införskaffas av kvinnor själva, kvinnor som vill klara sig så självständigt det är möjligt. För de är väl inte lika billiga heller som de landstingsbleka kisseflaskorna.
För övrigt finns det även ett travel kit till Pipinette. -  bra kvinna reder sig!

Så toaletter i all ära. Visst vill vi kunna bibehålla vår integritet och möjlighet att sitta på toa. Men när det blir så bökigt att det förtar all ork och energi med ett omständigt toabesök, eller omöjliggör delaktighet i samhället pga bristande tillgänglighet - då finns det åtminstone vissa alternativ. Sån tur att det finns kloka kvinnor!

Om nu någon tycker att jag stulit deras bilder, så tycker jag att de istället kan vara nöjda att jag gör lite gratisreklam för deras produkter. Försäljningsställen och information går ytterligt att hitta på nätet om man söker på änlgapottan eller pipinette.

Mitt eget lärande som ett träd...

På hemvägen idag funderade jag runt mitt eget lärande. Är det bara en massa lösa trådar eller finns det ett sammanhang? Är jag på väg någonstans eller är det bara flyktiga spår åt olika håll? Jag börjar se mitt lärande som ett träd. Grunden/rötterna och stammen är dels min humanistiska livssyn, dels de arbetsterapeutiska referensramarna. Sedan har jag vävt på med grenar, ibland kan de nog upplevas som spretiga, men nu börjar jag se en struktur. Färgerna kan skifta, men rötterna är desamma.
Det handlar om att bygga breddkompetens, lärande på bredden, men också om spetskompetens, fördjupning. Så till trädet - det finns ett brett bladverk i mitten, men en och annan gren (otuktad?) spretar. Och vem vet, vartefter det breda bladverket växer, så kanske man inte upplever de spretiga grenarna så spretiga längre.
Ett träd fortsätter att växa, och ju större det är desto mer näring behöver det. Liknelsen med kunskap som en snöboll/klot går att använda här med. Ytan mot det okända ökar ju större grenverket är.


Söner

Denna hög hittade jag på vårt soffbord när yngste sonen gått till skolan. Han har varit bortrest i helgen... Ska jag hoppas att kalsongerna är rena? Fast å andra sidan, då betyder ju det att han inte bytt när han sovit borta...


Rom

Tigerlilja ska åka till Rom. Vill bara ge några bildminnen på vägen...



Tigerlilja - du vet väl vad man ska göra här?



Utsikt!



Just denna kopp cappucino dracks i en annan del av Italien, men det går säkert att hitta en annan lika utsökt i Rom!

Lev väl och njut - för oss med!

Anpassning, en möjlighet?

När man arbetar med att ge människor hjälp och stöd, men också när man arbetar med lärande handlar det många gånger om att två företeelser ska förenas.
Eleven/den som lär kontra det som ska läras
Brukaren/patienten kontra rullstolen
Det lilla barnet kontra olika förmågor
Barnkören kontra sångstycket
Patienten/brukaren kontra träningsprogrammet
Den rullstolsburne kontra bostaden
Pianoeleven kontra musikstycket

Listan kan göras mycket läääääängre...., men jag hoppas att ni fått en bild.

Vad gör man då när dessa företeelser/"motparter" inte innebär en perfekt matchning?
Det eleven förväntas lära är alldeles för svårt?
Patienten är kortväxt - de rullstolar som finns tillgängliga har extra sittdjup
Barnet har inte kommit så långt i sin utveckling än. Den förväntade förmågan kanske är att lära sig gå, men barnet kan inte stödja på benen än?
Sångstycket är komplicerat och tar mycket tid att lära in - barnkörlägret har ett visst antal timmar till sitt förfogande.
Patienten behöver öva upp rörligheten i handen - rehabiliteraren har ett nytt, fint träningsprogram för axlarna.
Dörröppningarna i lägenheten är för smala för att ta sig igenom med rullstol.
Musikstycket är ett enkelt klassiskt stycke, pianoeleven gillar jazzmusik och vill ha svåra utmaningar.

Små exempel - och kanske negativt färgade - jovisst, men en bild av tillvaron? Hur ska man få olika företeelser att passa ihop? När man sätter upp det så här så kanske det kan tyckas självklart? Å andra sidan kan man tycka att det är bra med utmaningar. Men hur mycket utmaningar klarar man innan man ger upp?

Det är här som Kirkegaard och Vygotsky kan bli användbara när det gäller lärande. Vad är rätt nivå? Vad är på gång? Var är elevens proximala utvecklingszon? När behöver målet vara uppnått, dvs hur mycket tid har vi på oss?


Vardagstillvaron

Nej, jag har INTE glömt min blogg. Jag är bara uppslukad av vardagstillvaron. Studiedagar, jobbdagar, födelsedagar (dock inte min egen), styrelseuppdrag (så kallad patientförening/anhörigförening), diverse barn som behöver att någon lyssnar, en man som också har världsgåtor att ventilera, datorer som behöver lite tillsyn, höstpussel som ska läggas....

RSS 2.0