Mera förutsättningar och möjligheter

Lärande, när man förväntas vara en del i någon annans lärande, som lärare, coach, mentor men också rehabiliterare.
Då finns det två sätt att se på det hela. Antingen lyssnar man på Kirkegaard (se förra inlägget) och försöker hitta var personen befinner sig, vad den kan och förstår. Så utgår man ifrån det. Då utnyttjar men det som på pedagogspråk kallas Vygotsky's proximala utvecklingszon. Det om att lärande sker i området av det vi kan som bäst - där vi är på gång - det vi nästan kan. ELLER så undervisar man - rakt ut - och om någon lär sig något på det är det väl trevligt, men det är liksom inte det som är själva syftet. Jag tror att engelskan skiljer på teach och learn, då blir det tydligare. I svenskan är det så lätt att missa den lilla distinktionen - lära ut och lära sig... Men ack så viktig, om man som jag vill gå i Kirkegaards och Vygotsky's spår. Smaka på denna lilla karamell, kan tyckas självklar, men hur ser de lärandesituationer ut som ni möter?


Kommentarer
Postat av: Tigerlilja

Sorgligt nog är det en genial bild, för många är det exakt så!

2008-08-10 @ 14:34:22
URL: http://tigerliljan.wordpress.com
Postat av: Trollmamman

För att slippa scanna in denna väl tummande kopia försökte jag hitta själva stripen på nätet, men misslyckades. Däremot finns textraderna i diverse olika dokument, i första hand om skola och lärande, bl a något som var misstänkt likt en statlig utredning eller så. Så man kan väl anta att det är fler som insett det djupa allvaret i denna enkla humorstrip. Inser att det kan bli problem med upphovsrätten, hoppas att ägaren har förståelse över att jag inte ens kan uppge varifrån orginalet är hämtat.

2008-08-10 @ 22:33:59
URL: http://nennetroll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0