Som man frågar får man svar...

När vi ändå är inne på den mer äckelmagade biten kan ni få dela en annan episod inom ämnet hosta! För många år sedan hade dottern provat en ny medicin, läkaren ville veta om det gjorde att slemmet blev mer lätthostat, dvs lättare att hosta upp. Hon frågade dottern om hon fick spotta mycket slem - Neej då, sa dottern, hon spottade minsann inte ut något slem och tittade stinnt på läkaren, som då valde att sätta ut medicinen igen, som verkningslös. Vi hann inte ut från sjukhuset så hörde vi hur hon hostade till rejält (ni som hört slitna rökare hosta kan kanske tänka er hur det lät...), att mycket slem lossnade var uppenbart, som hon vant svalde. Vi frågade direkt varför hon inte svarat läkaren att hon faktiskt får upp en hel del slem. Då tittar hon troskyldigt på oss och svarade att läkaren frågat om hon spottar ut något slem och det gör hon minsann aldrig. Jag kan ju bara tillägga att efter ett kompletterande telefonsamtal med sjukgymnast och läkare så sattes medicinen in igen. Och den läkaren lärde sig att man måste väga sina formuleringar och frågor till barn och tonåringar på guldvåg.
Vid ett mycket senare tillfälle frågade jag två vuxna mycket vana hostare hur jag som förälder skulle förhålla mig till att min dotter sväljer och inte spottar ut det som lossnar. De tittade leende på mig och konstaterade att det där att spotta ut är något som sjukgymnaster kommit på, men som inte är så förankrat i verkligheten. Då blev jag kanske något lugnare...

Bilden som återkommer här under heter hosta mix. Hosta har ju fler betydelser...

Ordet hosta kan ha olika innebörd...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0