Förutsättningar och möjligheter...

Några rader från Sören Kirkegaard, en dansk filosof:

Till eftertanke

Om jag vill lyckas med att föra
en människa mot ett bestämt mål,
måste jag först finna henne där hon är
och börja just där.
Den som inte kan det lurar sig själv
när hon tror att hon kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon måste jag visserligen
förstå mer än vad han gör,
men först och främst förstå det han förstår.
Om jag inte kan det så hjälper det inte
att jag kan och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan
så beror det på att jag är fåfäng och högmodig
och egentligen vill bli beundrad av den andre
istället för att hjälpa honom.

All äkta hjälpsamhet börjar med
ödmjukhet inför den jag vill hjälpa
och därmed måste jag förstå att detta
med att hjälpa inte är att vilja härska,
utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta
så kan jag inte heller hjälpa någon.


Tyvärr vet jag inte var orginalet är hämtat från, jag har kopierat från helt olika källor, med identisk version.

I boken Mellan makt och hjälp citerar författaren Grete Marie Skau Sören Kirkegaard enligt följande:

Skall man verkligen lyckas ta
en människa till en bestämd plats,
måste man först och främst söka upp
henne där hon är och börja där.
Detta är hemligheten i all hjälpkonst.
Den som inte lyckas med detta,
han bedrar sig själv, när han
tror sig om att kunna hjälpa andra.


Så vist och klokt han skrev, Sören Kirkegaard.
En av de grunder vi behöver vila på när vi är del i andras lärande eller som sagt, tror oss om att kunna hjälpa andra. Ytligt sett olika situationer - lärande och hjälpande. Men det finns också gemensamma förutsättningar.

Det här var bara början - fortsättning följer...


Kommentarer
Postat av: Tigerlilja

Ser fram mot fortsättningen...

2008-08-10 @ 12:08:31
URL: http://tigerliljan.wordpress.com
Postat av: Trollmamman

Jo, den kommer, bit för bit... Det är en väv som behöver vävas. Det finns en röd tråd, även om den inte alltid är så uppenbar.

2008-08-10 @ 13:25:33
URL: http://nennetroll.blogg.se/
Postat av: Hosanna

Just så. Sätter mig ner och väntar på fortsättningen

2008-08-12 @ 18:01:25
URL: http://hosannas.info/wordpress/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0