Vad har hänt??

Gjorde precis årets omgång av lavendel- och blåbärsglass - men den ser inte ut som den brukar! Vad har hänt med blåbären? Jag köpte en liten ask på ICA - dyrt var det  och svenska stod det på skylten. Blåbär brukar ju alltid färga allting ordentligt, så man får inte missa och tappa något på den lite för dåligt oljade köksbänken, då får man genast fläckar. Men dessa blåbär gav ingen färg alls, trots att jag hade i fyra gånger så mycket som stod i receptet, och de gav nästan ingen smak alls. Är de fullständigt sönderodlade eller vad har hänt? Om jag gör denna glass igen nästa år så får det nog bli med frysta (billigare) bär, de brukar ju alltid färga allt omkring sig, så de ska väl vara mer naturliga. Vi får väl hoppas att de som kommer att äta denna glass inte har så bra färgseende eller så får vi äta den i mörkret. Nu är den bara beigeblek!

lavendel  blåbär lavendel

Kommentarer
Postat av: Tigerlilja

Men så fasansfullt duktig du är beundrar. Ni får väl köpa ett antal blå solglasögon och dela ut.

2008-08-02 @ 19:25:21
URL: http://tigerliljan.wordpress.com
Postat av: Trollmamman

Svåger och svägerska kommer imorgon. Då var det ju bra att jag har något att bjuda på. De har nog inte ätit denna efterrätt hos oss förrut, så de har nog ingen minnesbild av hur den BORDE se ut, och inte vad den ska smaka heller.

Fast någon duktig matmamma är jag inte egentligen, tycker bara att det är kul ibland att använda det som växer runt mig, helst lite udda företeelser, som lavendel och basilika. Men idag blev det mest en massa disk av det.

Jag får väl ägna mig åt att odla de växter som tydligen heter 'hosta' istället eftersom vi har så gott om det inomhus just nu!

2008-08-02 @ 20:35:04
URL: http://nennetroll.blogg.se/
Postat av: Tigerlilja

Inte alls samma, men sonens onda hals och (i går) kraftiga smärta i v öra har nu transformerats till hosta bakom hans dörr. Jag får väl gå och gräva efter nåt hostdämpande i lådan. Men i kväll åt han makaroner i a f, efter att ha levt på glass och aprikoskräm sen onsdags kväll.

2008-08-02 @ 23:14:14
URL: http://tigerliljan.wordpress.com
Postat av: Trollmamman

Just hosta har ju den nackdelen att det liksom tränger igenom, ljudmässigt. När barnen är sjuka blir man så berörd, det kanske också ingår i det där 'att vara mamma', vår uppgift är ju att vårda och skydda de vi fött och burit. Och ibland är den känslomässiga toleransen helt enkelt mindre. Men det är alltid gott när man märker att en infektion är på tillbaka, som när de börjar äta igen.

2008-08-03 @ 09:41:03
URL: http://nennetroll.blogg.se/
Postat av: Trollmamman

Nu har vi bjudit och ätit av glassen. Rätt intetsägande får man nog säga. Och den kommer att räcka till fler gånger... Hade tänkt dekorera den med några blåbär för att man iallafall skulle förstå att det borde smaka blåbär, men de var slut i affären när maken skulle handla. Ja, jag får väl göra ett nytt försök nästa sommar, dvs om jag kan hitta några riktiga gammaldags blåbär. Annars får väl detta bli en efterrätt av typen, sådant man lagade och åt 'förr i tiden'.

2008-08-04 @ 00:03:57
URL: http://nennetroll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0