Finns det åldersgräns för att få blogga?

Att just jag har en blogg var lite tungt för en del att bära. Mammor ska inte blogga, de ska göra andra saker, typ sticka och baka bullar. Och teknik är för nästa generation. Är det så? Finns det saker som man bara får göra i en viss ålder? Och vem bestämmer i så fall det? Nej, nu är det hög tid att vi bryter upp gamla invanda/förutbestämda mönster. Jag trodde att våra barn verkligen lärt sig att det inte alltid är som man förutsätter. Vissa är bra på att laga mat, andra är bra på att skruva och fixa. Och det är inte självklart att man kan säga vem som är bra på vad. På samma sätt borde det vara okej att göra saker man tycker är roligt/intressant utan att först fundera på om det är passande till ens ålder. Nå, detta får vi jobba vidare på. För jag tänker fortsätta att leta info på internet vid behov, uttrycka mina funderingar i en blogg, ha kontakt med gamla kompisar via mail, chatta med mina barn när vi är på olika ställen. Det är faktiskt helt okej!

Å andra sidan är det ju positivt att ungdomarna uttrycker sina åsikter, då går de ju att bemöta och förhålla sig till. Det som inte sägs öppet är svårare att hantera.

Men åter till kärnpunkten - hur viktigt det är att vi tillåter oss att vara den vi är och inte bara spelar någon roll som vi tror att vi förväntas vara. Och då måste vi också acceptera människors olikheter. Vi är inte färdigskapade i en fast form utan vi har alla fått en fri vilja och ett ansvar att ta hand om den som är "jag själv". Och då kan man inte alltid bestämma vad andra människor bör göra, tycka om, vara intresserade av. Istället kan man lägga den energin på att fundera på vad man själv vill, vilka egna resurser och styrkor man har.
Det här låter oerhört egocentriskt, men det ska inte uppfattas så utan det är först när man är trygg med sig själv som man kan vara en resurs för andra. En person som hela tiden håller på att kolla in vad som är okej och accepterat av andra är fullt upptagen med det. Så ibland kan det vara hög tid att vara hög tid att vara rädd om sig själv just för att man faktiskt ska kunna vara till stöd för andra.
Oj, så djupt detta blev. Det var inte riktigt meningen, men det kanske behövdes. Det är så mycket vi tar för givet, så mycket vi säger utan att tänka på varför...


Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej!:) Gillar du körsbär? :D

2008-07-14 @ 23:10:22
URL: http://penajs.blogg.se/
Postat av: Hosanna

Mammor får visst blogga :) Hittade hit via Tigerliljan och återkommer.

2008-07-31 @ 22:30:57
URL: http://hosannas.info/wordpress/
Postat av: Trollmamman

Välkommen hit tilll min blogg.

2008-08-02 @ 14:23:33
URL: http://nennetroll.blogg.se/
Postat av: Tigerlilja

Nu är jag här också - jättebra. Min yngste bor hemma och erbjöd sig hjälpa mig med nån liten teknisk detalj, och sa sen i förbigående till nåt syskon i telefon 'mammas blogg' och det blev inte helt uppskattat. Jag tror inte dom hittat mig, men gör dom det så OK, dom väljer om dom vill läsa. Men även en mamma har rätt till privatliv. Svårt att smälta för barn att det finns rätt mycket annorlunda tankar bakom mors släta panna, även om man alltid haft många och stundom högljudda diskussioner. Stå på dig!

2008-08-02 @ 15:26:03
URL: http://tigerliljan.wordpress.com
Postat av: Trollmamman

Välkommen hit, Tigerlilja!. Jo, mina barn har fått lära sig successivt genom livet att allt inte följer sådana där regler och normer, som vissa människor tror är nödvändiga för vår existens. Som att mammor lagar mat, pappor är tekniska, föräldrar ska hålla sig ifrån datorer, kristna är tråkiga osv i en aldrig sinande ström.... Och den familjemedlem som varit oerhört ointresserad av företeelser som Facebook, Stayfriends etc och sagt att det är för den som har för mycket tid över är nu en flitig bloggläsare, kommenterar även ibland en och annan. Så allt är inte som man tror och utveckling sker. Det är bara att ha hopp om livet!

2008-08-02 @ 16:34:42
URL: http://nennetroll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0