Kvinnliga behov

Tigerlilja funderar runt de kisseflaskor som erbjuds män inom vården, när man inte hinner in på toaletten, eller har svårt att ta sig dit. Men hur gör kvinnor?
Jo, det kan jag berätta - de är inte alls bortglömda i sammanhanget. För oss kvinnor finns det åtminstone två olika "kisseflaskor" - båda formgivna av kvinnor (vad annars?).

Änglapottan, som också saluförs under benämningen Femia. Kan användas av den som är sängliggande.

 

Och så till Pipinette. För att kunna använda den behöver man kunna stå upp.



Pipinette har dessutom ansetts så funktionell och vacker att den bl a fått pris som typ utmärkt svensk form. Jag har sett att den sålts i fina butiker på fina gator och torg i typ Stockholm, så det är inte fy skam.

Så visst finns alternativ till kisseflaskor till kvinnor, men jag ska också i ärlighetens namn erkänna att jag inte så ofta mött dem i sjukvårdssammanhang. Det kanske är så att de måste införskaffas av kvinnor själva, kvinnor som vill klara sig så självständigt det är möjligt. För de är väl inte lika billiga heller som de landstingsbleka kisseflaskorna.
För övrigt finns det även ett travel kit till Pipinette. -  bra kvinna reder sig!

Så toaletter i all ära. Visst vill vi kunna bibehålla vår integritet och möjlighet att sitta på toa. Men när det blir så bökigt att det förtar all ork och energi med ett omständigt toabesök, eller omöjliggör delaktighet i samhället pga bristande tillgänglighet - då finns det åtminstone vissa alternativ. Sån tur att det finns kloka kvinnor!

Om nu någon tycker att jag stulit deras bilder, så tycker jag att de istället kan vara nöjda att jag gör lite gratisreklam för deras produkter. Försäljningsställen och information går ytterligt att hitta på nätet om man söker på änlgapottan eller pipinette.

Kommentarer
Postat av: Tigerlilja

Jag är imponerad...pipinett hade jag sett förut just som exempel på god formgivning, men änglapottan var mig obekant. Jag hoppas slippa närmare kontakt även i framtiden, för jag tyckte den såg lite mysko ut. Rakt på sak - rinner det inte bredvid? Stilla undran.

2008-09-23 @ 19:35:10
URL: http://tigerliljan.wordpress.com
Postat av: Trollmamman

Ingen aning, har inte behövt den än. Men jag är klart imponerad av de kvinnor som faktist försöker tänka ur kvinnoperspektiv.

Jag har mer erfarenhet av att förflytta fram och tillbaka till vansinne alternativt blöjor som ALDRIG räcker till. Det är ofta den lösning man är hänvisad till inom handikappomsorgen. Kan också bero på att själva systemet många gånger inte fungerar så strålande. Det här att kissa på beställning är faktiskt svårt, mycket svårt. Fundera på hur mycket barn/barnbarn kan fixa INNAN de fixar det här med toan.

2008-09-23 @ 19:47:05
URL: http://nennetroll.blogg.se/
Postat av: Hosanna

Wow! Jag har aldrig sett dem förut och frågan har funnits även i mitt lilla huvud.

2008-09-25 @ 21:21:47
URL: http://hosannas.info/wordpress/
Postat av: Trollmamman

Ja, visst är de läckra. Kan vara bra en dag att veta att de finns. Ni vet, när nöden är som störst...

2008-09-28 @ 15:48:55
URL: http://nennetroll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0